Volledig elektrisch
Volledig elektrisch direct op de schroefas:
De schroef wordt aangedreven door een direct op de schroefas gekoppelde PM-Elektromotor. Het voor- of achteruitslaan gebeurt door het veranderen van de draairichting van de PM-Elektromotor. Het toerental van de E-motor is gelijk aan dat van de schroef.
De energiebron (het accupakket) moet voldoende capaciteit hebben en zijn afgestemd op het vaarprofiel van het schip. De mogelijkheid om de batterijen tijdig op te laden moet aanwezig zijn.
Bij rondvaartboten (korte dagtrips), veerponten, sloepjes en zeiljachten met relatief korte laad- en ontlaadcycli is volledig elektrisch varen goed toepasbaar.
Vaarprofiel, batterij capaciteit en oplaadmogelijkheden zoals walaansluiting, zonnepanelen e.a. zijn hierbij bepalend en per schip verschillend.
Volledig elektrisch met tandwielkast
Een tandwielkast (vaak aanwezig in bestaande installaties) biedt de mogelijkheid om een PM-Elektromotor te gebruiken met een hoger toerental en kleinere afmetingen. Dit betekent een minder dure en kleinere motor. De tandwielkast zorgt echter voor een rendementsverlies van 2,5 tot 3 %.
Bij bestaande voortstuwingsinstallaties kan dit een voordeliger oplossing zijn, omdat er weinig aan de installatie zelf hoeft te worden gewijzigd.
Geen verbrandingsmotor
Een volledig elektrische voortstuwingsinstallatie betekent een motorkamer zonder verbrandingsmotor inclusief de hiervoor benodigde systemen.
De voordelen zijn dus:
- Geen koelwater
- Geen brandstof
- Geen uitlaatgassen
- Geen smeerolie
- Geen filters
Dit heeft tot gevolg:
- Minimaal tot geen onderhoud
- Geen lekkages
- Geen luchtjes
- Geen geluid en trillingen.