PARALLEL HYBRIDE
Bij parallel hybride voortstuwingen kunnen dieselmotor en elektromotor ieder afzonderlijk of in combinatie met elkaar worden gebruikt om de schroef aan te drijven.
Er zijn 2 parallel hybride opstellingen
Naast elkaar:
Dieselmotor en elektromotor hebben beide een eigen ingaande as op de keerkoppeling/tandwielkast.
Hiermee kan de schroef op 3 manieren worden aangedreven:
- De dieselmotor kan afzonderlijk de schroef aandrijven (en kan indien gewenst gelijktijdig de elektromotor als generator aandrijven om het boordnet te voeden)
- In situaties waarbij weinig vermogen nodig is, kan alleen de E-motor worden gebruikt voor de voortstuwing
- Bij een korte hoge vermogensvraag kunnen zowel de dieselmotor als de E-motor gezamenlijk worden ingeschakeld om de schroef aan te drijven
In lijn:
Omdat niet alle tandwielkasten voorzien zijn van meerdere ingaande assen, bestaat tevens de mogelijkheid om de E-motor tussen de dieselmotor en TWK in te bouwen en te voorzien van een schakelbare koppeling of centrifugaal koppeling.
Hiermee kan de schroef op 3 manieren worden aangedreven:
- Alleen dieselmotor (E-motor gekoppeld en functioneert als generator)
- Alleen E-motor (voeding door batterijen)
- Dieselmotor en E-motor gezamenlijk (boost functie)
Afhankelijk van de accu capaciteit en het vermogen, dat door de E-motor wordt afgenomen, kan gedurende korte of langere tijd elektrisch worden gevaren. Wanneer meer vermogen nodig is dan de E-motor in staat is te leveren, wordt de dieselmotor bijgezet.